De ce să apelăm la servicii de branding?

Kotler și Keller (Marketing Management, 2015) au spus că, în general, un produs este orice poate fi oferit unei piețe pentru a satisface o dorință sau o nevoie, inclusiv bunuri fizice, servicii, experiențe, evenimente, persoane, locuri, proprietăți, organizații, informații și idei.

Acest lucru înseamnă că un produs poate fi orice, de la un sejur la un hotel, un zbor, un curs de limbă, la haine, mâncare, pastă de dinți etc.

Pentru a ilustra definiția produsului și locul pe care îl ocupă în definirea brandingului, vom folosi exemplul apei: apa este o resursă gratuită pe care oamenii trebuie să o folosească pentru a trăi și a supraviețui. Totuși, apa a devenit un produs pe care oamenii și companiile au început să îl comercializeze prin vânzarea apei în sticle și sticle de plastic.

Apa arată mereu la fel, nu-i așa? Este lichidă și transparentă. Deci, cum pot diferite companii să vândă același produs, dar să-i convingă pe oameni să cumpere apa lor îmbuteliată în locul apei de  la firmele cu care se află în competiție?

Răspunsul este: prin crearea unui brand.

Asociația Americană de Marketing a definit brandingul ca un nume, un design, un simbol sau orice altă caracteristică ce identifică bunurile sau serviciile unui vânzător ca fiind diferite de cele ale altor vânzători.

Ne gândim la un brand ca la ideea sau imaginea pe care o au oamenii în minte atunci când se gândesc la produsele, serviciile și activitățile unei companii, atât în practică (,,încălțămintea este ușoară”), cât și pe cale emoțională (,,încălțămintea mă face să mă simt mai puternic”). Prin urmare, nu numai caracteristicile fizice creează un brand, ci și sentimentele pe care consumatorii le dezvoltă față de companie sau față de produsele ei. Această combinație de indici fizici și emoționali este declanșată atunci când este expusă numelui, logoului, identității vizuale, sau chiar a mesajelor comunicate.

Un produs poate fi ușor copiat de alți competitori de pe piață, dar un brand va fi întotdeauna unic. De exemplu, gustul Pepsi și Coca-Cola este foarte asemănător, dar din anumite motive, unii oameni sunt mai atrași de Pepsi, iar alții de Coca-Cola.

Să ilustrăm acest lucru luând din nou exemplul apei. Produsul vândut este apa. Dar, pentru a convinge oamenii să cumpere un anumit tip de apă, companiile au devzoltat diferite branduri de apă, cum ar fi Evian, Perrier sau Fiji. Fiecare dintre aceste branduri oferă un sens diferit apei: Evian te face să te simți mai tânăr, Perrier este revigorantă, apa Fiji este pură, naturală și sănătoasă și așa mai departe.

Brandul este sentimentul pe care o persoană îl are pentru un anumit produs sau pentru o companie. Fiecare persoană își creează propria viziune asupra unui produs sau asupra unei companii. Popularitatea brandurilor crește sau scade în funcție de cum se simt oamenii când folosesc produsele lor.

Brandingul este procesul de a da un sens companiei, produselor sau serviciilor specifice prin crearea și modelarea unei mărci în mintea consumatorilor.

Obiectivul este de a atrage și de a păstra clienți loiali prin livrarea unui produs care este întotdeauna aliniat la ceea ce promite brandul.

Pe cine influențează brandul?

Consumatorii: După cum s-a discutat mai sus, un brand oferă consumatorilor o decizie rapidă atunci când aceștia se simt nehotărâți în legătură cu același produs de la diferite companii.

Angajații/ acționarii/ terții: pe lângă faptul că îi ajută pe consumatori să distingă produse similare, strategiile de branding de succes se adaugă și la reputația unei companii. Acest bun poate afecta o serie de persoane, de la consumatori la angajați, investitori, acționari, furnizori și distribuitori. De exemplu, dacă nu vă place sau nu vă simțiți conectat la o marcă, probabil că nu doriți să lucrați pentru aceasta. Cu toate acestea, dacă simțiți că marca vă înțelege și vă oferă produse care vă inspiră, probabil că veți dori să lucrați pentru aceasta și să faceți parte din lumea sa.

Cum se creează un brand?

Companiile tind să utilizeze diferite instrumente pentru a crea și a forma un brand. De exemplu, brandingul poate fi obținut prin:

  • Identitatea vizuală a mărcii (logo, site-ul web, culorile, etc.)
  • Publicitate și comunicații
  • Proiectarea produselor și ambalajelor
  • Experineța în magazin
  • Stabilirea prețurilor
  • Sponsorizări și parteneriate

În foarte puține cuvinte, produsul este ceea ce vinzi, brandul este imaginea creeată de produsul pe care îl vinzi și brandingul este strategia creării acelei imagini.

Pentru detalii referitoare la serviciile noastre de branding puteți accesa acest link. Pentru servicii de branding personalizate vă rugăm să ne contactați.

 

Sursa foto: eventbrite.ie

 

Lasa un comentariu